יום ו', ל’ בתשרי תשע”ח
 

משפחת דרור היקרה,נרגשת לחזור השנה עם כוחות מחודשים אל קהילת דרור ואל מלאכת ניהול בית הספר ומודה מקרב לב לאורית צדוק על מילוי המקום המוצלח במהלך שנת השבתון."חנוך לנער על פי דרכו" הוא אחד הפסוקים המצוטטים ביותר כשמדברים על חינוך, ומשמעותו היא שכל ילד וילדה הם כמו שתילים רכים, שדורשים תשומת לב פרטנית ותנאי גידול ההולמים את אופיים וכישרונותיהם. כמו פסוקים אחרים המצוטטים למכביר, גם כאן ישנה נטייה לשכוח את חציו השני של הפסוק ממשלי "גם כי יזקין לא יסור ממנה". בעוד החצי הראשון של הפסוק קורא לחירות בחינוך, מעלה על נס גיוון וגמישות חינוכית ואולי אף מעודד יוזמה וחדשנות, החצי השני מזכיר כי המטרה היא דווקא שמרנית - להעלות את החניך על מסלול יציב, המותאם קודם כל לנפשו, אך גם למסורת אבותיו ולצרכיה של החברה.ישנו מתח בתוך הפסוק בין כלל ופרט ובין מסורת לחדשנות שאני רואה בו מאפיין יסודי של התפיסה החינוכית של בית הספר. אני מאמינה במחויבות שלנו להעניק לכל ילד וילדה את החליפה התואמת את מידותיו מתוך ראיית הפוטנציאל הטמון בו, והקשבה לו כאדם צעיר בעל דעות ומחשבות. מאידך, אף ילד לא גדל בואקום - הדור הצעיר של היום גדל אל תוך מציאות תזזיתית יותר מאי פעם, בה אופנות מתחלפות במהירות ומה שהיה אתמול כבר מיושן ולא רלוונטי ביום שאחריו. האתגר של ימינו הוא לחנך ילדים על פי דרכם על מנת להקנות להם יציבות, להעלותם על מסלול, שגם אם סיבובים חדים ומכשולים רבים קיימים בו - כאשר יזקינו לא יסורו ממנו.בשיח החינוכי כיום שולטת לא פעם גישה אינדיבידואלית השמה את הילד במרכז, תוך התעלמות מהמעגלים הסובבים אותו, המשפיעים עליו ומושפעים ממנו. הפילוסוף וחוקר המקרא הדגול יחזקאל קויפמן כתב לפני קום המדינה כי "החינוך יכול לשאוף להגשמת אידיאל דתי או מוסרי, אישי או חברותי. אבל מהות הפעולה החינוכית אינה לעולם אלא זו: הנחלת ערכי דור הולך לדור בא; עיצוב נפש דור בא ברוח דור הולך". יש ללמד את התלמיד "ממקום שלבו חפץ", אבל הילד תמיד יהיה חלק ממשפחה, חלק מקהילה ומעם, וכמו שקויפמן אמר: "השפעת הסביבה "מחנכת" את האדם תמיד, מאליה ושלא במתכוון. מחנכת החברה כולה, מחנכת האם, האומנת, האב, האח, הכהן, ראש השבט. מחנכים גילויי החיים החברותיים למיניהם".בית ספר דרור שואף לחבר בין הגורמים השונים השותפים בחינוכם של הילדים, ועל כן הוא פונה למשפחות ולקהילה ומשתף אותן במעשה החינוכי. אני רואה את בית הספר כבית חם עם חלונות פתוחים החוצה, שמטרתו לחנך להכרה ולחיבה של המסורת, תוך אמונה שעל כל דור ודור לבנות את הקומה הבאה בבניין בהקשבה לאתגרי התקופה ולרוחות הנושבות בחוץ. הפתיחות, הגיוון האנושי, ראיית המורכבות - כל אלו מאפשרים חינוך שיקנה יציבות והשתלבות אמיתית בקהילה ובעם. ציפי תומרמנהלת בית הספר

 
 
מידע לנרשם
פעילויות בית ספריות
חברת הילדים
כותבים עלינו
דפי קשר - "דרור יקרא"
אמירים תכנית מצויינות
דבר ההורים
חינוך מוזיקלי
למידה בשעת חרום
ברוכים הבאים לספריה
אומנות
חינוך לבריאות
עיתוני בית ספר
ראשי
על אודות בית-ספר
צוות דרור
ארכיון
הודעות עריית ירושלים
הענן החינוכי